09 November 2015

Bahasa Inggeris Masalah kecil : Persatuan Perubatan

Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) menafikan masalah bahasa menjadi faktor utama lebih 1,000 graduan tercicir daripada bidang itu walaupun sudah selesai dua tahun latihan di hospital awam.
Presidennya Dr Ashok Philip berkata dakwaan Presiden MMA Melaka Prof Dr M Nachiappan berkaitan perkara itu hanya pandangan peribadi.
Ashak berkata faktor utama sebenarnya berkaitan kurangnya minat dalam bidang perubatan selain tekanan kerja.
“Banyak doktor pelatih belajar di negara yang bahasa Inggeris bukan bahasa utama, jadi saya percaya mereka boleh menguruskan masalah kecil berkaitan bahasa Inggeris,” kata Philip dalam kenyataan kepada Malaysiakini.
Nachiappan dilaporkan berkata graduan perubatan yang tamat latihan di hospital awam tidak lagi berminat meneruskan kerjaya kerana kekangan bahasa.
Nachiappan berkata kurangnya penguasaan bahasa Inggeris menjadi penghalang serius kepada pelajar perubatan, terutamanya untuk bersaing dengan negara luar.
Masalah itu, katanya, menjejaskan pelajar perubatan, termasuk di peringkat kolej kerana banyak rujukan perubatan selain kuliah universiti menggunakan bahasa Inggeris.
Nachiappan bagaimanapun membangkitkan faktor lain seperti kurang minat dalam latihan asas perubatan, lemah kemahiran komunikasi dengan pesakit serta kecewa dengan keadaan kerja.
sumber: Malaysiakini

Tiada ulasan:

Soksek Soksek SPM 2023

 Pasukan Academic Support Team (AST) PPD Kubang Pasu kembali turun menggempur calon-calon SPM Kubang Pasu 2023. Tahun ini, pasukan AST yang ...