Islamic Widget

29 Mac 2012

Kekeringan...

Rasa nak menulis, tetapi tiba-tiba kekontangan idea. Agaknya terlalu banyak tugasan yang diberi dengan tajuk. Apabila mahu menulis tanpa tajuk...beginilah jadinya!

24 Mac 2012

Akhirnya,,,

Keputusan SPM dah lama diumumkan. Syukur, sehingga tahun ini, tidak pernah aku terlepas untuk hadir di sekolah pada tarikh diumumkan keputusan SPM sejak tahun 2006. Pada setiap tahun, daku melihat air mata - gembira dan duka. Namun bak kata orang tua-tua : sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. Namun seperti yang sering dilafazkan, SPM bukan pengakhiran perjalanan sebagai seorang pelajar, tetapi hanya satu permulaan. 

Selamat maju jaya kepada semua anak murid yang berjaya dengan cemerlang. Bagi mereka yang berjaya dengan kurang cemerlang, usah risau. Pilihlah jalan yang sesuai dengan pencapaian anda. Bukan semua orang ditakdirkan melalui jalan yang sama untuk berjaya. Yang penting : usaha, doa dan tawakal. Insya-Allah, Allah bersama kalian, guru-guru tetap menyokong kalian.

Akhir kalam, kepada semua pelajar yang telah menyumbangkan Gred Purata Bahasa Melayu SBPIKP tahun ini menjadi 0.38 (terbaik setakat ini), terima kasiih dan tahniah! 

Dipaparkan wajah-wajah pendidik SBPIKP pada saat menerima keputusan : suka dan duka untuk tatapan anda... Apa-apapun, TERIMA KASIH CIKGU!








11 Mac 2012

Hari Kesembilan

Bangun pagi ni rasa segar sikit. Kepala dah macam stabil. Selesema pun makin kurang. Selepas subuh, tak terasa nak tidur lagi. Jadi bolehlah basuh baju yang dah menimbun dalam raga - dah dekat tiga minggu! Mandipun terasa nikmat. Tiba-tiba rasa nak berendam kat sungai. Air paip terasa kurang kenikmatan brbanding air sungai yang menusuk ke dalam badan. Hermmm...tapi kalau sungaipun, sekarang mana boleh mandi. Hujan - air pasti keruh. Kata orang tua-tua "keruh di hulu, keruhlah di muaranya"- oh, tak ada kena-mengena dengan entri ini!

Tapi masih ada yg kurang menyelesakan. Gigi pula terasa menyusuk- gusi sebenarnya. Agaknya selama ini yang menyebabkan demam ialah sakit gigi, tapi terselindung di sebalik selesema. Muka terasa cekang pulak. Cari ubat lg?

Aduh....

08 Mac 2012

Selesema kucing ...

Sudah enam hari. Namun selesema yang dihadiahkan oleh kucing-kucing di Kuching belum lagi kebah. Demam pula sekejap tak ada, banyak kali yang ada. Syukurnya, sakit telinga sudah hilang, dan batuk makin berkurang. Namun mata masih merah. Namun seperti kata salah seorang bekas anak murid, semasa mengucapkan selamat hari lahir - owh, hari lahirku disambut sederhana hari ini : dengan ucapan daripada bekas anak murid dan anak-anak murid di sekolah - : "Allah nak ampunkan dosa la tu :)" . Ermm..insyallah, mudah-mudahan itulah...

07 Mac 2012

MengEOW di SainsKu

Akhirnya hasrat ahli-ahli Lembaga Kepimpinan Pelajar (LKP) untuk ke Sarawak tercapai.Walaupun tidak semua yang dapat ke sana, namun 14 orang mewakili keseluruhan LKP sudah memadai. Selama 4 hari di Sek. Men. Sains Kuching (SainsKu) iaitu antara 29.2 - 3.3 2012. Perjalanan yang menarik.

Sepanjang tiga hari di SainsKu, pelbagai aktiviti yang diikuti. Hari pertama, dengan sambutan yang sungguh baik, kami dibawa bersiar-siar di bandar Kuching. Sempat bergambar bersama kucing- kucing di sepanjang jalan bandar raya Kuching. Pada hari kedua pula ialah hari lawatan di sekitar sekolah dan mengikuti sesi perkongsian pintar dengan SainsKu. Hari kedua sebenarnya lagi menarik, sebab kami berjaya 'meninggalkan pelajar di SainsKu sementara guru-guru membeli-belah di bandar raya Kuching. Maklumlah, guru-guru perempuan sudah mengenal pasti kedai-kedai untuk diborong :). Hari ketiga, kami dibawa menghayati budaya Sarawak di Kg. Budaya dan melihat kucing di Muzium Kucing. Selain menikmati kek lapis Dayang Salehah dan makan malam di medan selera pantai timur kami turut sempat melawat taman orkid. Menarik juga.

Kami terbang ke Pulau Pinang pada jam 9.30 pagi dari LTAK dan sampai di LTAPP pada jam 11.30 pagi. Sampai di i-KUPs pada jam 3.30 petang. Selamat....:)