18 September 2011

...ayuh, berilah!

Alhamdulillah, program Khidmat Komuniti Pendidikan SBPIKP yang dirancang sejak suku pertama tahun ini terlaksana juga. Walaupun beberapa tenaga yang pada awalnya dijangkan hadir tidak dapat berbuat demikian atas faktor-faktor yang tidak dapat terelakkan, namun kehadiran empat orang pendidik i-KUPs ke Sekolah Islam az-Zubaidiyyah, Merbok berjaya merealisasikan rancangan ini. Program ini hakikatnya sudah dirancang lama, tetapi disebabkan kekangan waktu, tidak dapat dilaksanakan lebih awal. 

Khidmat Komuniti Pendidikan kali ini memfokuskan teknik penjawaban subjek PMR : Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu.  Bengkel teknik penjawaban bahasa Inggeris diberikan oleh Pn. Siti Hajar, sementara saya sendiri memberikan teknik penjawaban Bahasa Melayu. Program turut diikuti oleh Pn. Faridah selaku penyelaras dan Pn. Nor Kamaliah sebagai AJK. 

Program ini sebenarnya program kedua yang diadakan di sekolah ini : kali pertama pada bulan Mei 2011 yang lepas. Pada kali ini, kami bertuah kerana program ini mendapat kerjasama daripada SALIMAH negeri Kedah dengan sokongan padu pengurusan Sekolah Islam az-Zubaidiyyah sendiri. Sebenarnya program ini bukanlah program di bawah mana - mana jawatankuasa di peringkat sekolah. Ia ialah lanjutan daripada program yang telah kami jalankan sejak tahun 2009. Pada tahun lepas, diwujudkan Jawatankuasa Khidmat Komuniti oleh pihak sekolah, tetapi telah ditiadakan kembali pada tahun ini. Walau bagaimanapun, program ini bukannya program untuk mencari publisiti (kata budak-budak kat sekolah - capub). Program ini bertujuan memupuk dan membina jiwa pendidik agar lebih suka memberi. Memberi di sekolah sendiri, memang itu ialah tugas yang wajib dilangsaikan. Namun, mmeberi kepada mereka yang memerlukan, dirasakan itu satu kepuasan. Syukur ada sebilangan pendidik di i-KUPs (dan di sekolah lain) yang sanggup meluangkan masa membantu mereka yang tidak sebaik anak-anak kita di sekolah, walaupun tanpa sebarang imbuhan (kecuali makan selepas ceramah :-D).

Apa-apapun, terima kasih kepada semua pihak yang terlibat dalam menjayakan program ini yang - Insya-Allah- akan terus diadakan selagi ada pihak yang sudi menerima sedikit sumbangan perkongsian ilmu daripada kami. Kepada mereka yang sudi membantu, insya-Allah akan diadakan bengkel teknik penjawaban soalan SPM untuk pelajar-pelajar SAR / Sekolah Agama Swasta daerah Kubang Pasu dalam masa terdekat ini. 


(Tahniah kepada bekas pelajar i-KUPs, Rosman yang sudah mula berjinak-jinak dengan khidmat masyarakat. Teruskan usaha anda!)

Tiada ulasan:

Soksek Soksek SPM 2023

 Pasukan Academic Support Team (AST) PPD Kubang Pasu kembali turun menggempur calon-calon SPM Kubang Pasu 2023. Tahun ini, pasukan AST yang ...