12 Mac 2011

Bertarung Nyawa (demi desa tercinta)

Laluan saya balik ke kampung setiap kali cuti persekolahan tidak banyak berubah. Jalan (lebuh?) raya Timur - Barat dari Grik ke Jeli menjadi tumpuan ribuan pengguna dari Pantai Barat, khususnya Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Perlis ke Kelantan dan Terengganu. Jika mula-mula saya memandu kenderaan sendiri untuk balik ke Teengganu, Jaln Raya Timur - Barat ini sedikit merisaukan, namun kini tidak lagi. Sebabnya saya hampir dapat menghafal setiap sudut dan lengkuk jalan raya - tempat berlubang, selekoh maut, selekoh untuk layan drift dan lain-lain. 

Dalam pada itu, saya tertanya-tanya : ke mana agaknya peruntukan RM 1.4 bilion yang diperuntukkan kerajaan dalam belanjawan 2010 untuk pembangunan jalan raya dan jambatan dahulu? Takkanlah semuanya dilimpahkan untuk membina jalan kampung dan jalan di bandar raya Kaual Lumpur sahaja? Atau adakah kerajaan hendak menunggu syarikat swasta yang memperlebar jalan raya Timur - Barat, kemudian mengenakan tol kepada pengguna?

Keindahan Puncak Titiwangsa :: Semoga jalan raya di atasnya semakin baik

Jalan Raya Timur - Barat itu hanyalah satu-satunya penghubung terdekat warga Timur dengan Barat (utara) semenanjung. Seyogianya kerajaan perlu prihatin dengan keadaan jalan raya yang sungguh berbahaya. Selain sentiasa mengatasi masalah jalan yang sentiasa berlubang-lubang (atas pelbagai faktor), kewujudan selekoh-selekoh maut juga perlu dikurangkan. Hentian-hentian Rehat dan Rawat (R&R) perlu diselia dengan baik agar kemudahan awamnya, khususnya tandas dapat digunakan dengan sempurna. 

Saya tidak pernah serik menggunakan jalan raya ini walaupun kondisinya sungguh menyenakkan perut.  Walaupun banyak kali 'terancam' :: terlanggar dan jatuh ke dalam lubang yang agak dalam, menyebabkan rim bengkok; hampir berlanggar; terlelap ketika memandu (kerana tiada R&R untuk berehat seketika) dan banyak lagi peristiwa, namun saya tidak serik. Dan saya juga tidak mahu kerajaan 'serik' menyelenggara jalan raya ini dan menambah kemudahannya sekerap mugkin agar pengguna jalan raya tidak berasa seperti bertarung dengan maut apabila berada di atas jalan raya ini! 

Jangan biarkan kejadian 4 penuntut IPG Sultam Mizan maut akibat berlanggar dengan kenderaan pensyarah mereka sendiri dua hari lepas berulang lagi!

2 ulasan:

Muhd Iqbal Samsudin berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Muhd Iqbal Samsudin berkata...

Salah satunya pasti 'jambatan sempit' Kuala Pegang..huhu

Soksek Soksek SPM 2023

 Pasukan Academic Support Team (AST) PPD Kubang Pasu kembali turun menggempur calon-calon SPM Kubang Pasu 2023. Tahun ini, pasukan AST yang ...