26 Februari 2011

Teks Syarahan Agama


Teks syarahan agama 2010.

Tajuk       :: Masjid Membina Keunggulan Ummah
Pemidato :: Mohd Shahrulnizam bin Md Roni
Sekolah   :: Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang Pasu, Bukit Kayu Hitam, Kedah
Guru        :: En. Ariffin bin Salleh
Peringkat :: Daerah (Johan), Negeri (Naib Johan)


           Assalamualaikum w.b.t.Terima kasih saudara pengacara, para hakim yang cendekia, penjaga masa yang setia, seterusnya hadirin umat Muhammad semua.

            Pada pagi yang penuh barakah ini, saya tampil ke pentas bagi menyampaikan syarahan yang bermauduk “Pengimarahan Masjid Membina Keunggulan Ummah”.  Secara konseptualnya, frasa pengimarahkan bermaksud menggerakkan atau menghidupkan suasana di masjid dengan pelbagai kegiatan berfaedah. Masjid pula, menurut Fatwa Lajnadah Imah ialah tempat yang disediakan untuk dilaksanakan atau ditunaikan solat lima waktu secara berjamaah di dalamnya. Sementara frasa “membina keunggulan ummah” dapat saya konsepkan sebagai membangunkan masyarakat atau komuniti Muslim yang lebih baik, cekap dan ulung. Keunggulan ini dapat dilihat daripada pelbagai aspek, terutamanya dari segi kerohanian, sosial, pendidikan dan ekonomi umat. Maka secara tuntasnya, tajuk syarahan saya pada hari ini dapat takrifkan sebagai proses menjalankan aktivti menghidupkan masjid dalam kalangan masyarakat mampu meningkatkan ketinggian mutu umat Islam seluruhnya.

            Maka melalui syarahan saya pada pagi yang berkat ini, saya akan menghuraikan bagaimana keunggulan umat dapat dicapai menerusi pelbagai aktiviti yang berfaedah yang dijalankan di masjid oleh muslimin dan muslimat.

Sidang hadirin paksi umat,
            Ayuh, hayatilah mandala fikir saya yang pertama : masjid pemangkin rohani umat. Tujuan utama pembinaan masjid adalah sebagai tempat beribadat. Maka, hendaklah kita menghidupkan masjid dengan ibadat yang sesuai dengan maqasid atau tujuan utama pembinaan masjid. Allah s.w.t berfirman dalam surah al-Nur, ayat 36 :

Maksudnya : Di rumah-rumah (Allah) itu, diperintahkan Allah untuk memuliakan dan menyebut nama-Nya.

Ayat ini menjelaskan masjid perlu dipenuhi dengan aktiviti – aktiviti ibadah. Maka janganlah kita jadikan masjid yang indah dan mahal ini hanya untuk berbangga atau sebagai pusat pelancongan sahaja, tetapi imarahkanlah masjid-masjid ini dengan aktiviti – aktiviti ibadat dengan sebaik-baiknya. Maka, ayuhlah kita memastikan masjid kita diimarahkan mengikut maqasid pembinaanya yang utama.

Hadirin warga dewan yang cendekia,
            Beralih kepada bicara minda saya yang kedua : masjid pemangkin perkembangan ilmu. Sejak awal perkembangan Islam lagi, Rasulullah s.a.w telah menjadikan masjid sebagai pusat penyebaran ilmu dan dakwah. Masjid Nabawi ialah pusat ibadat, juga pusat pengajian Islam terunggul pada waktu itu. Pada zaman khalifah Ja’far al-Mansur pula, masjid Jami’ al-Mansur menjadi pusat pengajian ilmu Islam. Bahkan, Universiti al-Azhar sendiri berkembang daripada sebuah masjid. Firman Allah dalam surah al-Mujadalah, ayat 11:

Maksudnya : Allah mengangkat darjat orang-orang yang beriman dan orang-orang yang berilmu daripada kalangan kamu dengan beberapa darjat.

Namun kini kita dapati banyak masjid yang hanya didirikan solat berjamaah, tetapi tidak diimarahkan dengan pengisian ilmu kepada ahli jamaah. Lebih menyedihkan ada masjid lengang seusai sahaja bulan Ramadan. Maka, seharusnya kita kembali menjadikan masjid sebagai pusat pengembangan ilmu kepada seluruh masyarakat kerana apabila masyarakat kita kaya dengan ilmu, keunggulan ummah akan jelas kelihatan.

Hadirin sidang kemasyarakatan;
            Seterusnya beralih kepada mandala fikir saya yang ketiga; masjid sebagai sebagai pusat sosial masyarakat. Masjid bukan tempat ibadat khusus semata-mata, bahkan sebagai pusat kegiatan masayarakat. Aktiviti kemasyarakatan seperti walimatul urus, pusat kaunseling, tempat penginapan musafir dan lain-lain perlu diwujudkan di seluruh masjid. Jika diimbau sirah, masjid telah dijadikan pusat pentadbiran, syura dan strategi dakwah. Allah telah berfirman dalam surah al-Tawbah, ayat 18:

Maksudnya : Orang yang layak mengimarahkan (yakni menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat serta tidak takut melainkan kepada Allah.

            Masalah pandangan bahawa masjid hanya semata-mata sebagai tempat beribadat khusus dapat dikikis sekiranya semua masjid di negara ini mempunyai kemudahan yang lengkap seperti yang terdapat di masjid Jamek Bandar Baru UDA, Johor Bahru. Di masjid tersebut ditempatkan klinik, tadika, rumah musafir, pusat seni khat, dan pelbagai kemudahan untuk keperluan masyarakat setempat. Natijahnya, masjid ini sentiasa menjadi pusat kegiatan sosial masyarakat sekitarnya. Jelaslah apabila masjid dijadikan sebagai pusat kegiatan sosial, masjid dapat membina masyarakat dan sosial yang unggul.


Sidang dewan sekalian,
            Seterusnya wacana minda saya yang keempat, “Masjid pemangkin penyatuan ummah’. Perpaduan ialah elemen terpenting dalam menjana ummah gemilang. Pembinaan masjid Quba dan Masji d Nabawi di Madinah oleh Rasulullah membuktikan bahawa dengan wujudnya masjid, masyarakat akan dapat berkumpul dan bertanya khabar, menjadikan ukhuwah Islamiah dapat dijalinkan dengan lebih erat. Hal ini seterusnya memangkin keunggulan ummah. Hal ini selari dengan perintah Allah seperti yang terkandung dalam surah Ali Imran, ayat 103:


Maksudnya: Berpegang teguhlah kamu dengan tali Allah (agama Islam) dan jangan kamu bercerai berai...”

            Malangnya kini ada pihak yang menjadikan masjid sebagai tempat menyebarkan fitnah dan menimbulkan sengketa sesama umat. Jika hal ini berterussan sudah pasti keunggulan umat Islam akan pecah berderai. Sewajarnya kita perlulah menghayati dan mengimarahkan masjid dengan aktiviti yang mampu membina perpaduan sesama kita agar keunggulan umat terus terpelihara.

Tuan-tuan, puan-puan hadirin yang budiman;
            Hujah saya yang kelima, masjid sebagai pusat pembentukan sahsiah ummah. Masjid ialah rumah Allah yang mulia. Oleh sebab itu, Islam telah mengajarkan tataetika khusus kepada umat Islam ketika berkunjung ke masjid. Pakaian mestilah menutup aurat, percakapan di masjid juga perlulah menjurus ke arah perkara-perkara yang positif dan membina sahaja. Secara tidak langsung tataetika ini mengajar kita bersahsiah terpuji. Khutbah-khutbah Jumaat pula boleh dijadikan landasan untuk memperingatkan umat Islam agar sentiasa berkeperibadian mulia agar menjadi contoh kepada orang lain. Firman Allah:

Maksudnya : Wahai anak-anak Adam, pakailah pakaian kamu yang indah dan berhiaslah ketika kamu ke masjid-masjid (al-A’raf : 31)

            Malangnya ada segelintir umat Islam kini tidak memelihara adab-adab di masjid sehingga Islam dipandang sebagai agama yang tidak mementingkan adab dan sahsiah penganutnya. Oleh itu, kita wajar menjadikan masjid sebagai pusat latihan membina sahsiah dan keperibadian agar keunggulan umat Islam terserlah di mata dunia.

Warga dewan penerus wawasan,
            Shah Waliullah Ad-Dahlawy, ulama terkemuka dari India, (1703-1762) berkata, “Kesejahteraan ekonomi merupakan prasyarat untuk suatu kehidupan yang baik. Tingkat kesejahteraan ekonomi sangat menentukan tingkat kehidupan. Seseorang semakin tinggi tingkat kesejahteraan ekonominya, akan semakin mudah untuk mencapai kehidupan yang lebih baik (hayatan thayyibah). Hal ini selari dengan mandala fikir saya yang terakhir, masjid penjana ekonomi ummah. Kita lihat kini, kawasan sekitar masjidil haram dan masjid nabawi telah diiktiraf sebagai pusat perniagaan bertaraf dunia. Allah sendiri mrenggalakkan kita mencari rezaeki selepas sahaja kita menunaikan solat seperti yang terkandng dalam firman-Nya dalam surah al-Jumaah, ayat 10:


Kemudian setelah selesai sembahyang, bertebaranlah kamu di muka bumi, dan carilah apa yang kamu hajati daripada kurniaan Allah.

Sehubungan dengan itu, masjid hari ini perlu diimarahkan sebagai pusat ekonomi umat dengan menjadikannya sebagai pusat pungutan zakat, infaq, sedekah dan kemudahan perbankan seperti yang dilakukan oleh kebanyakan masjid kini seperti masjid Negara dan Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Masjid Jamek Bandar Baru UDA Johor Bahru pula menyediakan peluang perniagaan di bazar tetap dan bazar ramadan setiap kali bulan Ramadan. Kesimpulannya, jika ekonomi umat dapat dijana melalui masjid-masjid di seluruh dunia sudah pasti umat Islam akan lebih unggul dalam bidang ekonomi dan muamalat.

Sidang hadirin Umat Pilihan;
            Bagunan pertama yang didirikan oleh Rasulullah setibanya baginda ke Madinah ialah masjid. Berpusat di masjid, Rasulullah membina umat Islam melalui sistem musyawarah dan pentadbiran, menjadikannya pusat pengembangan ilmu, sebagai pusat sosial dan kemasyarakatan dan sebagai penjana ekonomi umat Islam. Maka pada hari ini, kita sewajarnya mengimarahkan masjid – masjid dengan fungsi-fungsinya seperti yang tlah ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. Jika kita memiliki kekuatan untuk mengimarahkan masjid dari masa ke masa, sudah tentu ummah yang unggul dapat dilahirkan dan tidak dapat disangkal lagi, kegemilangan Islam akan berada di persadanya! Sebagai pengakhiran, cuba kita renungkan kata-kata Imam Malek “Tidak akan memperolehi kejayaan ummah kemudian, melainkan mencontohi bagaimana ummah terdahulu memperolehinya.”

Sekian,
وبالله التوفيق والهداية والسلام عليكم ورحمة الله وبركته

9 ulasan:

yui berkata...

smoga berjaya~sapa buat? cgu ka shahrul tulis sndiri?

arsal74 berkata...

cg...hahaha

Unknown berkata...

bla lawan cekgu??/
kat mana??//

arsal74 berkata...

Daerah pada 2 April 2011, tempat belum tahu. Tapi kena lawan peringkat PKG dulu. Tahun ni cg tak taulah akan latih atau tidak :-D

iffah's l0ver berkata...

salam . klau arsal74 ad ct0hh teks syarahan mengenai keluarga melahirkan masyarakat cemerlang . tl0ngg mail kat sya , urgent nieyhh . klau tk dek , mntk tl0ngg ,sy nak dalil2 yg berkaitan ngan tajuk tuhh .
mail > Iffahshamila@yahoo.com

syahmiisalim berkata...

assalam.boleh x tolong buatkan teks syarahan agama bertajuk "al-quran menjana transformasi ummah"...klu boleh tolong e-mel saya..tq
e-mel:syahmiimuhdsalim@gmail.com

syahmiisalim berkata...

assalam.boleh x tolong buatkan teks syarahan agama bertajuk "al-quran menjana transformasi ummah"...klu boleh tolong e-mel saya..tq
e-mel:syahmiimuhdsalim@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

mintak copy ye....

Tanpa Nama berkata...

Mntk copy yee ...syukran ..

Soksek Soksek SPM 2023

 Pasukan Academic Support Team (AST) PPD Kubang Pasu kembali turun menggempur calon-calon SPM Kubang Pasu 2023. Tahun ini, pasukan AST yang ...