25 Februari 2011

belajarlah...

Selesai menjalani kursus di Institut Aminudin Baki (Utara). Kursus itu dijalankan selama 3 hari, iaitu 22-24 Februari. 21 Februari ialah hari pendaftaran. Saya tinggal di asrama IAB yang bertaraf seperti hotel tiga bintang. Sungguh selesa.

Umumnya boleh saya katakan kursus ini memang sungguh bermanfaat. Tidak rugi saya memohon kursus ini dan meninggalkan kelas selama tiga hari. Walaupun ada juga peserta yang hadir terdiri daripada mereka yang 'terpaksa' hadir, namun hakikatnya Kursus Asas Penyelidikan ini memberi banyak manfaat. Selain ilmu dan maklumat, kursus ini sebenarnya menjadi pemangkin dan motivasi untuk saya ingat kembali banyak perkara : kaedah penyelidikan dan -yang lebih utama- matlamat dan tanggungjawab saya sebagai pendidik. Lebih-lebih lagi, saya dan rakan sepasukan telah banyak menjalankan kajian di sekolah,. Saya kira sudah tiba masanya untuk saya (dan rakan sepasukan) untuk menjalankan kajian tersebut secara lebih sistematik dan boleh dijadikan rujukan yang sah. Mungkin belum tiba untuk saya meneruskan kajian di peringkat Ph.D, namun kajian-kajian semasa di sekolah (selain kajian tindakan) saya kira juga bermanfaat untuk saya dan masyarakat. Seperti kata Dr. Sazali, pengarah kursus ini :: mengapa Prof. Dr. HAMKA dikenali sedangkan masih ramai ulama lain di Indonesia yang mungkin jauh lebih hebat daripadanya? Sudah pasti kerana beliau meninggalkan bukti kewujudannya, iaitu melalui penulisan yang sungguh baik dan berkesan. Memang benar sekali. Memang kehadiran saya untuk kursus ini memberi motivasi untuk saya meneruskan salah satu 'agenda' yang telah saya tetapkan dalam 'Borang Profil Diri' saya sejak lima tahun lepas (tetapi masih belum terlaksana sehingga kini), iaitu menghasilkan sekurang-kurangnya satu kajian ilmiah setiap tahun. Insya-Allah, akan saya usahakan dengan sebaik-baiknya.

Diharapkan saya berpeluang mengikuti Kursus Asas Penyelidikan (Lanjutan) yang akan dijalankan oleh IAB pada bulan Jun nanti. Terima kasih kepada IAB Utara - Dr. Sazali, Dr. Prema dan Pn. Rosnani!

Tiada ulasan:

Soksek Soksek SPM 2023

 Pasukan Academic Support Team (AST) PPD Kubang Pasu kembali turun menggempur calon-calon SPM Kubang Pasu 2023. Tahun ini, pasukan AST yang ...