23 November 2010

Hakikat Kebebasan Minda

*(Makalah ini ditulis oleh Abd Razak Abu Bakar, dalam Dewan Budaya Ogos 2009)
 
Sehari selepas kerajaan mengumumkan pemansuhan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) mulai tahun 2012, akhbar New York Times edisi internet melaporkan kebimbangan mengenainya. Menurut New York Times (9 Julai 2009), yang memetik pandangan seorang guru di St. John Institution, Kuala Lumpur : you cannot really convey the scientific concepts to the students in Bahasa Malaysia at very high level.

Pandangan guru ini belum tentu benar kerana konsep sains mengenai botani pernah diungkapkan dalam bahasa Melayu sebelum Charles Darwin menulis The Origin of Species. Yang mengungkapkannya ialah seorang ahli botani dari Eropah.Seandainya pusat kecemerlangan saintifik berpusat di Alam Melayu, pastilah ilmu saintifik peringkat lebih tinggi pada hari ini diungkapkan dalam bahasa Melayu, dan tentulah mudah difahami oleh pelajar, sekali gus menyangkal dakwaan guru dari St. John Institution itu.
 
 Meskipun pusat kecemerlangan saintifik tidak berpusat di Alam Melayu, sainstis yang berbahasa Melayu yang terdiri daripada orang Melayu dan bukan Melayu telah berjaya menyampaikan ilmu sains peringkat tinggi dalam bahasa Melayu, sehingga melahirkan sekian banyak graduan sains yang akhirnya menjadi saintis yang diiktiraf di peringkat antarabangsa.

Dalam sejarah tamadun manusia, bahasa kebangsaan sesuatu tamadun itulah yang terbukti sebagai alat untuk menzahirkan ciptaan sains dan sekali gus memajukan bangsa tersebut. Rusia, Jerman,, Jepun, Korea dan segelintir negara Scandavinia berjaya membuktikannya. Apabila Korea Utara berjaya menjalankan ujian peluru berpandu, dunia harus menerima hakikat bahawa faktor bahasa Inggeris bukanlah penentu kejayaan. Rakyat Korea Utara tidak pernahpun dketahui menguasai bahasa Inggeris atau menimba ilmu sains daripada Barat dalam bahasa Inggeris, tetapi negara komunis itu berjaya mencipta dan mengjomersialkan senjata pemusnah yang menggerunkan Barat, yang lingua francanya bahasa Inggeris. Inilah hakikat kebebasan minda!

Tiada ulasan:

Soksek Soksek SPM 2023

 Pasukan Academic Support Team (AST) PPD Kubang Pasu kembali turun menggempur calon-calon SPM Kubang Pasu 2023. Tahun ini, pasukan AST yang ...