07 Januari 2011

Interlok atau 'dah ter-lock'?

Nampaknya novel SN Abdullah Hussain menggegarkan tanah air lagi. Selepas riuh rendah satu Malaya dengan novel "Imam" (1995), kali ini Interlok mengambil tempat. Kata orang, kalau nak melariskan jualan, timbulkan kontroversi! Novel SN Shahnon Ahmad pada 1998 (Shit!) pernah dicetak rompak dan dijual dengan harga lebih sekali ganda mahalnya akibat terlalu kontroversi sehingga penerbitnya tidak berupaya memenuhi permintaan yang melambung tinggi. Seperti biasa, kontroversi bagi karya sastera biasanya dicetuskan oleh kedangkalan ilmu dan kecetekan pemikiran (selain berkepentingan diri).

Pada hemat saya, kontroversi ini tidak seharusnya berlaku. Hakikatnya jika karya ini dikaji dengan kepala yang sejuk, tidak akan terjadi masalah ini. Malah jika benar-benar dihayati, ini semangat perpaduan yang telah lama disemai dan dipupuk dalam masyarakat. Ada pihak yang berhujah, SN Abdullah Hussain sepatutnya menulis sejarah yang benar-benar terjadi kerana novel ini berlatarkan sejarah tanah air. Maaflah, tetapi saya kira semua orang faham :: ini novel sejarah, bukan buku teks sejarah! 

Tidak dinafikan ada satu perkataan (ulang : satu perkataan) yang boleh menyinggung perasaan masyarakat beragama Hindu jika diambil di luar konteks. Tidak berniat mengulas dari aspek keagamaan, tetapi jika diteliti tidak langsung pemakaiannya bermaksud menghina golongan penganut Hindu sepedrti yang diuar-uarkan oleh mereka yang tegar menentang penggunaan karya ini sebagai teks KOMSAS. Malah, kiranya isu ini tidak ditimbulkan, saya percaya pembaca (maksud : pengkaji di peringkat sekolah) tidak akan terperasan dan terkesanpun dengan perkataan tersebut. Menariknya, penentang ini tidak pula menyuarakan penentangan kepada penerbitan novel ini untuk bacaan umum. Jadi, pada mereka, novel ini hanya 'berbahaya' kepada pelajar sekolah, tetapi bukanlah sebuah novel yang mengundang salah faham kepada agama Hindu atau masyarakat India secara umumnya!

Cuma yang menjadi kemusykilan ialah ::: adakah semua benda pun hendak dipolitikkan? Sudah ter-lock-kah minda kita?

Bacaan luas :: klik di sini

1 ulasan:

shahjiehan berkata...

terima kasih Cg. kerana tegur kesilapan dalam penulisan sy di blog. Klo ada banyak lagi salah, sila tegur ea...

hehe..nnt saya promote blog cg..insyaAllah..jika ada kelapangan.

Soksek Soksek SPM 2023

 Pasukan Academic Support Team (AST) PPD Kubang Pasu kembali turun menggempur calon-calon SPM Kubang Pasu 2023. Tahun ini, pasukan AST yang ...