12 Mei 2012

Tahniah, anak-anakku!

Sejak hampir tiga minggu, riuh rendah dalam laman sesawang sosial 'facebook' kisah bekas anak-anak murid. Kisah mereka yang diterima ke Matrikulasi, Asasi, dan Diploma silih berganti. Ditambah dengan kegamatan mereka yang sudah mendapat tawaran ke luar negara - khususnya Mesir, bumi anbia'. Terdengar juga cerita debaran mereka yang menghadiri pelbagai temu duga : MARA, JPA, Badan Berkanun, pihak swasta sehinggalah ke kerajaan asing. Di celah-celah kegamatan itu, terselit juga cerita duka beberapa orang yang terpaksa memilih jalan lain untuk berjaya. Namun semuanya tetap berjaya : mengikut cara yang sudah ditentukan Allah kepada kita! Untuk makluman kalian, anak-anak didikku - saya masuk ke universiti menggunakan tiket STPM : dengan merit umum (bukan bergantung pada kuota Bumiputera :-D).

Apa-apapun sebenarnya ini ialah langkah kedua dalam perjalanan hidup. Saya sering berkata bahawa hidup kita ini seperti perjalanan balik ke kampung menjelang Aidilfitri. Ada kala perjalanan itu yang memberi nilai kepada kita, bukan semata-mata destinasinya : berebut mendapat tiket bas, menunggu bas, bas yang pancit di tengah jalan - semua ada. Semua itu sebenarnya yang memberi makna kepada diri kita : suka, duka, sabar, derita. Kalau tidak, bukan kehidupan namanya! Pintu untuk melintasi fasa kedua perjalanan hidup bergantung kepada takdir Yang Maha Mengetahui. Dia telah memberi kita beberapa pilihan, terpulanglah kepada kita untuk membuka pintu yang mana - yang sesuai untuk kita. Namun perlu diingat, bukan semua yang kita hajatkan itu baik untuk kita. Bukan semua yang kita rasa terbaik untuk kita tepat dengan pengakhiran perjalanan kita. Jadi, jangan lupa - beristikharahlah!

Sebenarnya kejayaan inilah yang menjadi hadiah terhebat untuk semua guru. Sebenci manapun kalian kepada guru-guru, se-meluat manapun kalian kepada kami, se-tension manapun kalian mendengar suara kami; kami tetap berdoa agar kalian berjaya. Anda dileter, dimarah, di...(macam-macam) kerana kasih kami kepada anda. Ada yang dinasihatkan keluar sekolah, juga kerana kasih kami kepada anda. Ayat ini agak klise. Anda mungkin mentertawakannya - mengejek. Namun hakikatnya, begitulah. Apabila anda berjaya dengan keputusan cemerlang SPM, kami bergembira. Apabila anda mengkhabarkan (atau kami tahu melalui langit terbuka ini), kami bersyukur. Dan insya-Allah, apabila anda sudah berkerjaya selepas menamatkan pengajian nanti - apa-apapun kerjaya anda - kami berbangga. Namun, sekiranya anda benar-benar menjadi seorang yang 'budiman' :: saya rasa bertuah!
 
Akhir sekali, TAHNIAH & SYABAS kepada semua bekas anak murid - anda harapan nusa dan bangsa, pembela agama! Sekiranya kita bersua lagi, sudah pasti dalam situasi yang tuntas berbeda! Selamat berjaya, semuanya!

6 ulasan:

ilhambrothers berkata...

cikgu buat saya rasa nak nangis.. ;(

arsal74 berkata...

:-)

Dai berkata...

=')

yui berkata...

sebak...hehe

Muhd Iqbal Samsudin berkata...

saya sayang semua cikgu :)

ﺷﻬﻤﻲ @ iBnU SuRaiNi berkata...

Kejayaan kami adalah hasil didikan dan tunjuk ajar cikgu-cikgu juga
=)

Selamat Hari Guru, cikgu!
Semoga cikgu terus mendidik anak-anak murid cikgu ke arah kejayaan dunia & akhirat, sentiasa berada dalam lingkungan keredhaan Allah dan rahmatNya sentiasa menemani cikgu!

n_n

Soksek Soksek SPM 2023

 Pasukan Academic Support Team (AST) PPD Kubang Pasu kembali turun menggempur calon-calon SPM Kubang Pasu 2023. Tahun ini, pasukan AST yang ...