07 Januari 2012

Azam Lagi???

Dah 7 hari berada dalam tahun 2012. Selamat tahun baharu semua. Sesekali terfikir juga, apa yang baharu sangat dengan nagka-angka ni? Setakat membilang-bilang hari dan tarikh. Ada orang mengira tahun dengan bertambahnya umur: namun ada yang mebilang dengan semakin pendeknya usia. Seperti mengoyak kalendar, usi dikoyakkan setiap hari, setiap tahun. Cuma bezanya, kalendar sudah ditentukan harinya; sedang umur belum tentu bila sudahnya.

Tahun 2012 menjelma dengan kitaran serupa. Di sekolah, bertemu semula dengan pelajar lama, masuk ke kelas dan menerima pelajar baharu tingkatan 1. Rutin kembali, kitaran bermula sekali lagi. Namun dalam kitaran kehidupan ini, terfikir pula : bagaimana dengan niat? Sudahkan diperbaharui? Kalau bulan puasa, setiap hari kita memperbaharui niat, kehidupan kita bagaimana? Niat sebelum melangkah ke tempat kerja; niat sebelum melangkah ke kelas; niat sebelum memulakan pengajaran. 

"Bilalah budak ni nak keluar. Meluat....." 
"Boringnya cikgu mengajar... bila nak abis waktu ni?" Niat yang tidak suci ini sering berkeliaran dalam hati kita : pelajar dang pengajar. Jadi, kesudahannya? Mengajar kerana apa, belajar kerana apa?

Agaknya, masih belum terlambat untuk memperbaharui niat. Kalau terlupa basmalah pada awal sebartang kerja, kita baca : بسم الله اول واخره-- terlupa niat macam mana? Kira tiga hari lepas itu 'habislah'
 sebab niat belum diperbetul ! (gamaknya ;) ).

Apa-apapun, selamat menyambut tahun 2012 dengan azam baharu!

4 ulasan:

IMANSHAH berkata...

makin tua pin..selangkah makin dekat dengan kubur..huhu

arsal74 berkata...

hermm...gitulah :(

yui berkata...

cgu..azam baru masa 1 haribulan.. la ni dah seminggu..hehe

bday saya xlama lagi.. sila beli hadiah =p=p

arsal74 berkata...

Tak baru pun... :) Boleh ja...tp kna tuntut dlm masa sebulan jer :)

Soksek Soksek SPM 2023

 Pasukan Academic Support Team (AST) PPD Kubang Pasu kembali turun menggempur calon-calon SPM Kubang Pasu 2023. Tahun ini, pasukan AST yang ...