16 November 2008

UPSR & PPSMI

Semasa mengumumkan keputusan UPSR, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, DAtuk Alimuddin Mohd Dom menyatakan bahawa tiada peningkatan ketara mahupun penuruanan ketara prestasi murid. Hal ini merujuk khusus kepada subjek Sains dan Matematik dalam mengaplikasikan PPSMI. Jadi, ujarnya, ini menunjukkan bahawa PPSMI tidak gagal. Benarkah?

Saya ingin menyatakan bahawa berjaya atau gagalnya sesebuah projekl atau gagasan bergantung kepada kejasyaan terhadap objektifnya. Objektif PPSMI adalah untuk meningkatkan penguasaan pelajar dalam Bahasa Inggeris. Itulah yang dicanang-canangkan oleh mantan PM, Tun Dr Mahathir ketika memperkenalkan PPSMI (objektif ini kemudian ditambah dengan "untuk memudahkan pelajar memahami istilah IT dan sains serta teknologi" selepas mendapat maklum balas negatif dan hujah ilmiah para ilmuwan dan bahasawan).

JIka dilihat daripada pencapaian pelajar dalam UPSR, peningkatan bahasa Inggeris hanya 2%, iaitu daripada 21% (2002 - 2007) kepada 23% pada tahun ini. Jadi adakah peningkatan 2% itu sudah menjadikan obejktif PPSMI tercapai? Secara rasionalnya, kaslau dalam P&P, definisi objektif tercapai itu mestilah 100%, bukannnya 23%!

Sekarang, cuba jernihkan minda dan fikirkan sedalam-dalamnya, adakah benar PPSMI berjaya memperkasakan golongan pelajar kita? Jangan mendengar guruh di langit, air di tempayan dicurahkan!

Tiada ulasan:

Soksek Soksek SPM 2023

 Pasukan Academic Support Team (AST) PPD Kubang Pasu kembali turun menggempur calon-calon SPM Kubang Pasu 2023. Tahun ini, pasukan AST yang ...