15 Oktober 2008

Tulisan Jawi & Bahasa Melayu



Baru-baru ini heboh satu negara berceritakan YB ADUN Seputih anti-Melayu, Anti-Muslim dan Anti-Jawi. Saya tidak berhasrat melihat isu politiknya di sini. Namun saya terpanggil – setelah keadaan makin tenang kini – untuk ‘membaca’ isu tulisan Jawi yang disentuh dan disinggung oleh YB Teresa.

Semasa membantah tulisan Jawi pada papan tanda jalan di Taman Seputeh, YB Teresa telah menyatakan bahawa rasional bantahannya adalah kerana penggantian papan tanda tersebut membazirkan wang rakyat. Pada waktu lain, beliau telah memberi cadangan agar papan tanda pelbagai bahasa digunakan di KL bagi menggantikan papan tanda bahasa kebangsaan dalam tulisan Rumi dan Jawi. Kenyataan beliau (bersama-sama dengan replika papan tanda pelbagai bahasa tersebut) jelas mempersenda-sendakan diri beliau sendiri. Pada satu masa, beliau membantah penggantian papan tanda baharu (dengan tulisan Jawi) kerana faktor kos, sementara pada waktu lain beliau mencadangkan papan tanda yang baharui diganti itu diganti sekali lagi dengan menggunakan pelbagai bahasa pula. Soalnya : faktor kos lagikah?

Berdiri di negara Malaysia sudah pasti menghayati prinsip “di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung”. Konsep Malaysian Malaysia DAP sewajarnya menghayati konsep wujudnya masyarakat pribumi asal yang perlu dijadikan landas dan asas pembentukan bangsa Malaysia. Sudah terang lagi bersuluh : bangsa Melayulah!

Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan menyebut bahawa tulisan bahasa Melayu (bahasa kebangsaan Malaysia) ialah tulisan Rumi dan tulisan Jawi! Jadi, YB, apa masalahnya?

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Rakyat Malaysia apa ni kalau hak dan maruah bahasa sendiri pun tak tahu...

Soksek Soksek SPM 2023

 Pasukan Academic Support Team (AST) PPD Kubang Pasu kembali turun menggempur calon-calon SPM Kubang Pasu 2023. Tahun ini, pasukan AST yang ...